marți, 15 ianuarie 2013

Caută-ţi lăudători!

Una dintre numeroasele provocări cărora un vorbitor este nevoit să le facă faţă este aceea de a transmite publicului că este o persoană care merită ascultată, însă fără a da impresia vreun moment că se laudă. Se ştie doar că aceia care vorbesc prea mult despre ei îşişi sunt mai puţin  credibili decât cei care au înţelepciunea să-i lase pe alţii să depună mărturie despre calităţile lor.
În consecinţă,  găsiţi-vă pe cineva care să vă laude, gazda evenimentului ori unul dintre organizatori, care va putea spune lucruri frumoase despre voi, pe care dacă le-aţi spune voi înşivă aţi da impresia că vă credeţi superiori. Lăsaţi, deci, pe altcineva să îşi asume această responsabilitate, de a le vorbi despre experienţa voastră în domeniu, despre cunoştinţele preţioase pe care le-aţi acumulat şi pe care sunteţi gata să le împărtăşiţi asistenţei. Nu-i lăsaţi, însă, libertatea de a spune ce-i trece prin cap, ci alcătuiţi-i chiar voi introducerea, având grijă să o adaptaţi prezentăriii şi să răspundă întrebărilor "De ce acest subiect?"  (altfel spus, care este, deci, relevanţa pentru ei), "De ce voi?" (ce vă recomandă ca vorbitori pe această temă) şi "De ce acum?" (de ce, aşadar, este de actualitate acest subiect). Odată stabilite aceste elemente, veţi putea intra, după ce sunteţi anunţat, direct în discurs, fără a mai pierde vremea cu prezentarea cărţii voastre de vizită.

Dacă totuşi optaţi pentru a vă prezenta singuri, atunci spuneţi-le o poveste trăită de voi, care  are legătură cu tema discursului şi care totodată le va semnala, dar într-un mod subtil, faptul că ştiţi despre ce vorbiţi, că aveţi expertiză în acel domeniu. Dacă veţi alege corect povestea şi o veţi spune pe un ton adecvat, nu veţi da nici un moment impresia că vă lăudaţi , ci veţi fi perceput ca o autoritate în materie, rămânând, desigur, să confirmaţi asta pe parcursul întregului discurs.
Există, însă, şi o a treia variantă. Cea a unui profil scris al vostru, care să ajungă sub ochii publicului din timp. Redactat la persoana a treia, acesta le va oferi participanţilor informaţii despre cariera şi aptitudinile voastre, acţionând precum recomandările  publicate de edituri pe coperta din spate sau pe manşeta cărţilor pe care vor să le transforme în succese de librărie. În fond, şi voi vă doriţi să aveţi succes, aşa că nimic nu vă împiedică să folosiţi aceeaşi metodă pentru a vă impresiona publicul.


Un comentariu: