Mulţi vorbitori lasă pentru finalul prezentării momentul în care publicul poate adresa întrebări. E adevărat că pentru numeroşi speakeri acesta este un moment critic, în care au senzaţia că lucrurile le scapă de sub control şi sunt, practic, la mâna celor care adresează întrebările. În realitate, dacă gestionezi momentul cum trebuie, vei fi întotdeauna la conducerea jocului, putând chiar profita din plin de mingea ridicată la fileu de unii participanţi. Nu încheia, însă, niciodată cu sesiunea de întrebări. Oricît de bine ai gestiona-o tu, există riscul ca oamenii să plece gândindu-se la vreo întrebare stupidă adresată în această împrejurare, în loc să mediteze în drum spre casă la ideile principale ale discursului tău, aşa că lasă-ţi timp măcar câteva minute pentru concluzii şi o încheiere memorabilă.
În plus, dacă discursul tău e mai lung de 20 de minute (cam atât spun specialiştii că durează ciclul maximei concentrări în cazul unui speech), poţi folosi sesiunea de întrebări pentru a împrospăta interesul publicului înainte de a merge mai departe. Nu în ultimul rând, dacă amâni momentul întrebărilor, unele dintre ele, poate chiar cele mai interesante, vor rămâne nerostite, participanţii uitând de ele până la final sau, grăbiţi să plece acasă, renunţând pur şi simplu la ele. Foloseşte aşadar întrebările participanţilor în favoarea ta, ajută-te de ele pentru a puncta sau lămuri anumite idei şi noţiuni şi dă-le prin intermediul lor ocazia participanţilor să îşi aducă propria contribuţie la succesul prezentării!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu