Potrivit specialiştilor în comunicare, într-un discurs adresat unei mulţimi argumentele logice ocupă un rol secundar, prioritate având sentimentele la care apelează oratorul şi pe care acesta reuşeşte să le trezească în publicul său. Astfel, potrivit lui Gustave Le Bon, "Un orator popular care s-ar adresa inteligenţei auditoriului său n-ar convinge pe nimeni şi n-ar fi nici măcar înţeles. Prin gesturi, formule, cuvinte evocatoare de imagini, el influenţează sensibilitatea lor şi, prin ea, le afectează voinţa. Ceea ce vizează nu este inteligenţa, ci acea regiune inconştientă în care încolţesc emoţiile generatoare ale gândurilor noastre."
Acelaşi Le Bon, în cartea sa "Psihologie politică", oferă, însă, şi mijloacele prin care vorbitorii pot ajunge la sufletul publicului lor. În opinia acestuia, charisma sau arta de a vorbi bine sunt utile, dar nu şi suficiente unui orator care vrea să convingă masele. "Pentru a convinge, el trebuie să ştie să iasă din mintea lui, să intre în cea a auditorilor săi şi să vibreze la unison cu mulţimea care îl înconjoară! Trebuie să se emoţioneze împreună cu ea, înainte de a încerca să-i inculce punctele sale de vedere!"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu