Dacă ai boxa, ce şanse crezi că ai avea dacă ai intra în ring tremurând de frică? Ori poate că speri să i se facă milă adversarului şi să se lase bătut? Cum crezi, atunci, că ai putea avea succes ca vorbitor dacă te laşi copleşit de emoţii? Aşadar, n-o face, oricât de greu ar părea la prima vedere. Concentrează-te nu pe cel mai rău lucru care ţi se poate întâmpla, ci pe aspectele pozitive ale experienţei pe care o vei trăi şi, în loc să adopţi o atitudine defensivă, treci la atac, scoţând la iveală unul câte unul toate atuurile tale, surprinzând publicul şi impresionându-l. Şi nu te îngrijora dacă nu se ridică în picioare să te aplaude la fiecare replică. Nu toate victoriile se obţin prin KO.
Cele mai grele bătălii se tranşează la puncte, aşa că ai grijă să punctezi de fiecare dată când ai ocazia, dar şi să greşeşti cât mai puţin. Ceea ce contează e ca la final scorul să fie în favoarea ta!
joi, 31 ianuarie 2013
miercuri, 30 ianuarie 2013
Care-i refrenul discursului tău?
În 99 la sută din cazuri, când te gândești la o melodie, ce-ți vine prima oară în minte este refrenul. Reluat de mai multe ori pe parcurs, el se insinueaza în gândurile noastre într-atât încât uneori devine greu să mai scapi de el. În fond, asta este și intenția celui care a scris piesa și care speră ca ea să devină un hit. Iar pe tine, ca vorbitor, nu te împiedică nimeni să împrumuți acest truc al compozitorilor.
Depinde, așadar, numai de tine să-ți transformi mesajul fundamental al discursului într-un refren. E suficient, pentru asta, să-l reiei, chiar dacă în forme diferite, pe parcursul speech-ului, astfel încât să te asiguri că publicul l-a reținut și va pleca de la întâlnire fredonându-l în minte.
Depinde, așadar, numai de tine să-ți transformi mesajul fundamental al discursului într-un refren. E suficient, pentru asta, să-l reiei, chiar dacă în forme diferite, pe parcursul speech-ului, astfel încât să te asiguri că publicul l-a reținut și va pleca de la întâlnire fredonându-l în minte.
marți, 29 ianuarie 2013
Codul bunelor maniere
Ca vorbitor public, fie că vrei, fie că nu ți-ai propus asta, devii și un model pentru cei cărora le vorbești. Iar de la modele avem întotdeauna mai multe pretenții decât de la restul lumii. Prin urmare, trebuie să fii atent la o mulțime de detalii și mai ales să nu faci niciun gest care ar putea reprezenta un exemplu prost pentru publicul tău. Pentru asta, folosește-te de bunul simț, această fantastică unitate de măsură, pune-te în locul publicului și judecă din perspectiva lor ce e în regulă să faci și ce nu, și revezi de câte ori ai ocazia codul bunelor maniere, un îndreptar util în multe situații.
Te vei convinge astfel, dacă mai era cazul, că nu trebuie să îți întrerupi prezentarea pentru a răspunde la telefon, că nu e politicos să te uiți la ceas mai ales când vorbește altcineva, că nu e în regulă să stai cu mâinile în buzunare și nici să arăți cu degetul pe cineva plus multe alte secrete ale purtării cuviincioase care te vor ajuta să faci o bună impresie publicului tău.
Te vei convinge astfel, dacă mai era cazul, că nu trebuie să îți întrerupi prezentarea pentru a răspunde la telefon, că nu e politicos să te uiți la ceas mai ales când vorbește altcineva, că nu e în regulă să stai cu mâinile în buzunare și nici să arăți cu degetul pe cineva plus multe alte secrete ale purtării cuviincioase care te vor ajuta să faci o bună impresie publicului tău.
luni, 28 ianuarie 2013
Unde ți-e lista?
Dacă nu ești un elefant care, ascuns într-un cireș, citește acest material, probabil că memoria ta este una normală, ceea ce înseamnă că oricât te-ai strădui să nu uiți să iei tot ce-ți trebuie la tine când pleci spre locul prezentării, tot îți vor scăpa (măcar) câteva lucruri.
Dacă aveți rezerve, puteți încerca asta prima dată când vă duceți la cumpărături, plecând fără o listă de acasă. Facem prinsoare că la întoarcere veți constata că mai aveați nevoie de ceva?
Vestea bună este că poți reduce simțitor numărul articolelor necesare de care vei uita dacă îți vei face o listă detaliată cu tot ce-ți trebuie. Sigur, de la o prezentare la alta lista va crește, însă în aceeași măsură va scădea și stresul tău, știind că e suficient să verifici lista pentru a reduce riscurile de a omite ceva important. Eliberat de astfel de griji, te vei putea relaxa și totodată concentra asupra celorlalte aspecte ale prezentării. Toate astea, însă, cu condiția să-ți amintești în timp util unde ai pus afurisita aia de listă...
Dacă aveți rezerve, puteți încerca asta prima dată când vă duceți la cumpărături, plecând fără o listă de acasă. Facem prinsoare că la întoarcere veți constata că mai aveați nevoie de ceva?
Vestea bună este că poți reduce simțitor numărul articolelor necesare de care vei uita dacă îți vei face o listă detaliată cu tot ce-ți trebuie. Sigur, de la o prezentare la alta lista va crește, însă în aceeași măsură va scădea și stresul tău, știind că e suficient să verifici lista pentru a reduce riscurile de a omite ceva important. Eliberat de astfel de griji, te vei putea relaxa și totodată concentra asupra celorlalte aspecte ale prezentării. Toate astea, însă, cu condiția să-ți amintești în timp util unde ai pus afurisita aia de listă...
duminică, 27 ianuarie 2013
Ce fel de vânzător vrei să fii?
Când te duci să cumperi ceva, să spunem, o tabletă, îţi face plăcere să dai de un vânzător amabil şi competent, care să aibă răbdare să-ţi explice diferenţele dintre diferitele modele şi să te ajute să găseşti una potrivită nevoilor tale, dar care să se şi încadreze în bugetul de care dispui? Sau preferi un vânzător care te priveşte de sus pentru că nu te pricepi să faci diferenţa între o tabletă şi un netbook şi care, profitând de ignoranţa ta, încearcă să-ţi bage pe gât cel mai scump produs, fără să-i pese că nu-l vei folosi vreodată la capacitate maximă ori că trebuie să faci mari eforturi financiare pentru a-l plăti?
Când vorbeşti în public, vânzătorul eşti tu şi depinde doar de tine dacă eşti unul amabil şi atent la nevoile asistenţei sau unul arogant, preocupat doar de propria imagine şi de banii pe care îi va încasa. De alegerea ta, însă, depinde şi ce vor face ceilalţi data viitoare. Vor reveni cu drag să te asculte şi, poate, le vor spune şi altora despre calităţile tale, sau te vor ocoli cu mare atenţie, ferindu-se să mai asiste vreodată la alegerile tale?
Când vorbeşti în public, vânzătorul eşti tu şi depinde doar de tine dacă eşti unul amabil şi atent la nevoile asistenţei sau unul arogant, preocupat doar de propria imagine şi de banii pe care îi va încasa. De alegerea ta, însă, depinde şi ce vor face ceilalţi data viitoare. Vor reveni cu drag să te asculte şi, poate, le vor spune şi altora despre calităţile tale, sau te vor ocoli cu mare atenţie, ferindu-se să mai asiste vreodată la alegerile tale?
sâmbătă, 26 ianuarie 2013
Rolls- Royce și vorbitul în public
Creativii din publicitate și
vorbitorii publici au multe în comun. Și unii, și ceilalți trebuie să fie
convingători, spectaculoși, memorabili. Și unii, și ceilalți încearcă să „vândă” ceva. Și unii, și alții au nevoie, de asemenea,
de o serie de calități pentru a reuși: să fie curioși, să aibă simțul umorului,
să poată gândi în imagini, dar și să reușească să le transforme în texte captivante.
Nu în ultimul rând, atât publicitarii, cât și vorbitorii trebuie să muncească din
greu pentru a fi capabili de realizări remarcabile. Altfel, cum spunea David
Ogilvy, părintele publicității moderne, “N-ai nicio șansă să creezi o reclamă
reușită, dacă nu-ți faci temele.” Oricât de obositor și motonon ar fi uneori,
nu există înlocuitor pentru asta, explica Ogilvy, dezvăluind că atunci când a
obținut contul Rolls-Royce a petrecut
trei săptămâni citind despre mașină, până când, aflând că la 60 de mile
la oră, cel mai puternic zgomot era ticăitul ceasului electric, a putut scrie
ceea ce avea să devină cea mai cunoscută reclamă la automobile.
Sigur, faptul că-ți vei petrece trei sptămămâni sau chiar mai mult documentându-te asupra subiectului nu-ți va garanta că discursul tău va deveni la fel de celebru ca reclama la Rolls. Cunoștințele pe care le vei dobândi, însă, te vor ajuta, fără îndoială, nu doar să alcăuiești un speech interesant, dar și să capeți mai multă încredere în potențialul tău de a vorbi în public despre acest subiect.
Sigur, faptul că-ți vei petrece trei sptămămâni sau chiar mai mult documentându-te asupra subiectului nu-ți va garanta că discursul tău va deveni la fel de celebru ca reclama la Rolls. Cunoștințele pe care le vei dobândi, însă, te vor ajuta, fără îndoială, nu doar să alcăuiești un speech interesant, dar și să capeți mai multă încredere în potențialul tău de a vorbi în public despre acest subiect.
vineri, 25 ianuarie 2013
Unul câte unul...
Pentru un vorbitor începător poate fi deconcertant să constaţi de câte elemente trebuie să ţii cont pentru a deveni un orator de succes. Mai, mai că-ţi vine să te laşi păgubaş, întrucât pare de-a dreptul imposibil să reuşeşti să fii în acelaşi timp atent la fiecare gest pe care-l faci, la fiecare cuvânt pe care îl rosteşti, la tonul şi ritmul vocii, la volumul acesteia dar şi la modul în care îţi ţii mâinile, la dicţie şi vocabular, la cei din sală şi la cei de la tehnic, la ceasul care îţi indică timpul rămas din discurs, la paşii pe care îi faci şi la cum îţi stă cravata etc etc. În realitate, chiar este imposibil să faci toate astea... dintr-o dată. Dacă vei încerca să pui în aplicare la viitoarea prezentare toate sfaturile şi tehnicile despre care ai citit aici, de pildă, vei fi ca un trapezist care, fără plasă de protecţie, se apucă să execute o serie de salturi periculoase pe care nu le-a mai încercat niciodată. Va fi, deci, nu numai posibil, dar chiar probabil să eşuezi.
Cu totul altfel vor sta, însă, lucrurile dacă vei introduce în prezentările tale câte un singur element, iar pe măsură ce îl vei fi asimilat şi va deveni o rutină vei trece la altul şi apoi la altul şi tot aşa, pînă când vei dispune de o colecţie impresionantă de instrumente menite să te ajute să susţii prezentări de succes în orice împrejurări.
Cu totul altfel vor sta, însă, lucrurile dacă vei introduce în prezentările tale câte un singur element, iar pe măsură ce îl vei fi asimilat şi va deveni o rutină vei trece la altul şi apoi la altul şi tot aşa, pînă când vei dispune de o colecţie impresionantă de instrumente menite să te ajute să susţii prezentări de succes în orice împrejurări.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)