marți, 7 august 2012

Seminte roditoare

Pentru a inspira publicul, nu-ti trebuie abilitati speciale de speaker, dar e obligatoriu sa vorbesti din inima! Energia capabila sa motiveze si sa inspire audienta nu se gaseste nicaieri in alta parte, cuvintele capabile sa puna lumea in miscare vin din sufletul celui care vorbeste si gasesc ecou in sufletul celor care il asculta.
Vorbeste-le asadar din inima, fa apel la valorile inalte care ii motiveaza pe oameni, precum  libertate, compasiune ori solidaritate, foloseste exemple ilustre sau povesti inspirationale care sustin mesajul tau si vei vedea cum cuvintele actioneaza precum niste seminte roditoare sadite in sufletul celor care te asculta!

luni, 6 august 2012

Ai ramas fara cuvinte?

Una din cele mai mari spaime ale unui vorbitor fara experienta este ca ar putea suferi un blocaj, trezindu-se in fata publicului incapabil sa-si aminteasca discursul. Unii incearca sa evite o astfel de situatie stanjenitoare venind cu un discurs scris, pe care il citesc fara sa-si ridice o clipa ochii din foi pentru a privi publicul. Altii, incearca sa-l memoreze cuvant cu cuvant, ceea ce ii determina ca, atunci cand il recita, sa stea cu ochii in tavan, parca asteptand ajutor divin pentru a gasi frazele ratacite prin memorie. In mod clar, nici unii si nici ceilalti nu vor avea prea mari sanse sa impresioneze pe cineva, oricat de emtionant ar fi mesajul discursului, Ce poti face, insa, pentru a evita o asemenea situatie, fara a risca, totusi, sa te trezesti in pana de cuvinte ori idei in fata publicului?

Cea mai la indemana metoda este sa va faceţi o schita a discursului, construita din cuvinte/idei cheie, practic, un rezumat concis si sugestiv al intregului discurs. Extrageti din speech ideile esentiale, notati-le pe cartonase, ordonati-le in logica speech-ului si folositi-le la nevoie.Simplul gand ca le aveti oricand la indemana, va va ajuta sa scapati in buna masura de grija c-ati putea ramane fara cuvinte si sa va puteti concentra astfel asupra celorlalte aspecte care tin de sustinerea unui discurs reusit.

duminică, 5 august 2012

Pictor sau zugrav?

Poti avea un discurs construit ca la carte, bogat in informatii, valoros pentru publicul caruia i te adresezi si, cu toate astea, sa descoperi ca audienta, in loc sa reactioneze cu entuziasm, se rezuma la a te urmari politicoasa? Da, se poate intampla si una ca asta. Mai mult, e posibil chiar ca un alt vorbitor, care n-are experienta vorbitului in public, sa reuseasca acolo unde tu ai esuat, ridicand sala in picioare! E frustrant, dar se poate intampla, daca uiti ca, in calitate de vorbitor, este mai important cum decat ce transmiti. Cu cat esti mai sincer, mai dedicat publicului, cu cat cuvintele tale sunt mai   incarcate de emotie, cu atat vei ajunge mai usor la sufletul lui, facandu-l sa rezoneze la discursul tau.
Pictorii populari, autori de arta naiva, sunt un exemplu elocvent. Nu stapanesc tehnicile maestrilor, n-au studii de specialitate, dar reusesc sa transmita emotie prin lucrarile lor. Iar in timpul asta, absolventi de arte plastice, "pictori cu acte", deci, nu reusesc sa transmita nimic publicului, fie rezumandu-se la a copia lucrarile altora, fie experimentand la nesfarsit fara succes.

Instructia e, fara dubii, utila, insa nu te trasforma obligatoriu intr-un vorbitor inspirat, la fel cum nicio scoala de pictura nu te va transforma, daca tu nu vrei asta, intr-un pictor adevarat.Depinde, asadar, doar de tine daca vrei sa devii pictor sau simplu zugrav. Daca alegi prima varianta, da frau liber emotiilor si lasa-le sa te inspire ca, la randul tau, sa-i poti inspira pe altii!

sâmbătă, 4 august 2012

Un titlu de-a-ntaia


Secretar de presa in  mandatul lui George Bush JR, Ari Fleischer le recomanda celor care vorbesc in public sa incerce sa-si imagineze ca un ziar ar decide sa publice un articol despre discursul lor. Ganditi-va la un titlu pentru articol, spune Fleischer. Daca nu poti gasi unul scurt  si incitant, care sa vanda ziarul, asta inseamna ca mesajul tau este prea complicat, prea plictisitor si prea vag pentru a impresiona pe cineva.   Practic, Fleischer aplica in cazul public speaking-ului una din lectiile fundamentale ale gazetariei: 
Simplifica totul pana la nivelul la care oricine sa poata intelege subiectul despre care scrii. Iar inainte de a face asta, asigura-te ca tu insuti stii foarte bine ce vrei sa transmiti. Altminteri, un autor care nu stie despre ce vorbeste, nu va reusi niciodata sa le explice altora ceea ce el insusi n-a reusit  sa-si explice. Concentrati-va asupra discursului, suprindeti-i esenta si concentrati-va inca o data, de aceasta data asupra ei. Titlul va veni de la sine, iar “ziarul’ vostru se va epuiza rapid de pe taraba!

vineri, 3 august 2012

Prezentari simple si de succes

Folosite de numerosi vorbitori, slideshow-urile Power Point pot fi de mare ajutor in sustinerea unei prezentari remarcabile, cu conditia sa respectati o serie de reguli, usor de pus in practica. Printre ele se numara si aceea de a va construi prezentarile Power Point ca pe o poveste, unde fiecare diapozitiv ilustreaza cate o secventa a acesteia. Cu alte cuvinte, prezentarea trebuie sa urmeze un fir logic, construit eventual pe aceeasi structura cu insusi discursul: introducere, cuprins si incheiere. In acelasi timp, insa, fiecare diapozitiv poate ilustra cate o poveste in sine, sintetizata printr-o imagine sau cateva cuvinte cheie, care vor sublinia mesajul transmis de vorbitor in secventa respectiva a discursului sau. La finalul slide-show-ului, reluati informatia esentiala, rezumand-o pentru fixarea in constiinta publicului.

Fiecare diapozitiv trebuie sa fie un exemplu de gestionare eficienta a resurselor, sa spuna multe cu cuvinte putine, evitandu-se incarcarea ecranului cu texte lungi, greu deurmarit, scrise cu litere mici, pe multe randuri,  cu fonturi si culori deranjate pentru ochi. Simplitatea trebuie sa fie cuvantul de baza pentru orice prezentare Power Point, fie ca ne referim la imagini, text, tranzitii  sau culori. Folositi-va de fiecare din aceste posibilitati pentru a face mesajul usor de inteles si a accentua anumite aspecte cand este cazul, dar ferindu-va cu orice pret de a produce confuzie in randul publicului. Si nu uitati niciun moment ca discursul trebuie sa vina in completarea imaginilor/textului de pe ecran, unde trebuie sa apara doar informatia esentiala, cea cu care vreti ca publicul sa ramana dupa incheierea prezentarii!


joi, 2 august 2012

Discursul persuasiv

In functie de obiectivul pe care vi-l propuneti, puteti opta intre un discurs informativ si unul persuasiv. Daca primul se rezuma la a oferi informatii noi publicului, celalalt are ambitii mai mari, dorind sa convinga asistenta si s-o indemne la actiune. Cum poti face, insa, asta? Respectand o schema simpla, in 5 pasi, aplicabila oricarui tip de discurs, si care spune ca trebuie 1. sa incepeti prin  a capta atentia publicului, dupa care 2. sa enuntati problema si, evident, 3. solutia acesteia.

Pasul 4. consta in a evidentia avantajele pe care le presupune solutia pe care le-o propuneti, iar ultimul pas, al 5-lea, este de a cere pur si simplu audientei sa actioneze in sensul dorit.

miercuri, 1 august 2012

Talent am, oare ce-mi mai trebuie?

Considerat cel mai importantat muzician roman, lui George Enescu ii datoram definitia potrivit careia geniul consta in "1 la suta inspiratie si 99 la suta transpiratie".  Iar Enescu stia ce vorbea! Recunoscut de contemporani drept unul dintre cei mai expresivi violonisti ai lumii, romanul avea sa marturiseasca spre sfarsitul vietii ca a fost nevoit sa munceasca din greu pentru a se ridica la nivelul unor instrumentisti mai talentati decat el. Muzeul din Bucuresti dedicat lui Enescu gazduieste de altfel o colectie de gaturi de vioara, care il insoteau pe muzician in lungile sale calatorii cu trenul. Admirat de iubitori de muzica de pe intregul mapamond, Enescu nu-si permitea, totusi, sa renunte la repetitii, astfel ca folosea aceste gaturi de vioara pentru a exersa fara a-si deranja vecinii de compartiment.
 Pentru a reusi, asadar, nu e indeajuns sa ai talent! E nevoie si de multa munca dublata de pasiune, cea care mobilizeaza vointa si catalizeaza calitatile native. Ca vorbitor, indiferent cata experienta aveti, documentati-va, pregatiti-va temeinic si exersati inainte de a iesi in fata publicului! Nici un actor, oricat de talentat ar fi, nu va urca pe scena inainte de a-si invata replicile. Voi, de ce ati face-o?