Imaginati-va vocea precum un vehicul pentru mesajul pe care vreti sa-l livrati publicului. Cand vine vorba de viteza cu care livrati informatiile, o veti face in ritmul vostru sau in cel al ascultatorilor vostri? Studiile spun ca oamenii receptioneaza in mod diferit informatiilepe care le aud. Unii, ascultatorii rapizi, sunt capabili sa proceseze intr-un timp foarte scurt tot ceea ce le transmiteti, astfel ca, daca viteza cu care le vorbiti este mai mica, s-ar putea plictisi. Altii, dimpotriva, au nevoie de mai mult timp pentru a analiza si retine informatiile pe care le aud, iar daca le vorbiti prea repede vor avea dificultati in a va urmari. In fine, a treia categorie este a celor care prefera sa nu le vorbiti nici prea repede, nici prea incet, pentru a se bucura in tihna de aceasta experienta. Cum ii puteti, insa, impaca pe toti?
In niciun caz mentinand acelasi ritm al vorbirii de la inceput si pana la sfarsit, ceea ce v-ar face sa pierdeti atentia a doua treimi din public.Accelerand ori incetinind in functie de traseul ales, veti evita totodata si riscul de a avea un discurs moton. Schimbati, asadar, treptele de viteza pe parcursul discursului, astfel incat, la final, toata lumea sa fie multumita si sa fi retinut fara sa faca eforturi, dar si fara sa se plictiseasca, esenta acestuia!
sâmbătă, 18 august 2012
Citeste cu voce tare!
Nu e simplu sa retii un discurs de, sa spunem, 30 de minute! Mai ales daca iti propui sa-l memorezi mecanic. L-ai putea, insa, citi, daca nu te simti in stare sa retii deile esentiale si sa te folosesti de niste notite simple pentru a te asigura ca nu pierzi esentialul. Nu e metoda optima, pentru ca presupune un contact vizual superficial cu publicul, un ton prea putin natural al vocii celui are citeste, net diferit de al unui orator care vorbeste liber, o pozitie statica a celui care sustine discursul si, in general, inca o multine de incoveniente. Totusi, daca esti convins ca sa citesti discursul este singurul mod in care poti face asta, fa cateva lucruri sa reduci din povara acestor neajunsuri: incearca inca de cand scrii discursul sa-l rostesti cu voce tare, pentru a sesiza cuvintele sau frazele care "suna" bine citite, si pentru a le evita pe acelea care arata bine pe hartie, dar nu aduc cu modul oral de exprimare a ideilor;
foloseste fonturi mari si lasa spatii generoase intre randuri pentru a putea "fotografia" frazele pe masura ce citesti si a-ti putea desprinde din cand in cand privirea din foi pentu a te uita in ochii publicului in timp ce vorbesti; in spatiile dintre randuri iti poti nota de asemenea, eventual de mana, indicatii "regizorale" privind gesturi cu care ai putea sublinia ceea ce spui; scrisul exclusiv cu majuscule ingreuneaza lectura, asa ca evita-l; fa frazele scurte si incepe un nou paragraf la 1-2 propozitii.; poti, de asemenea, folosi culori diferite pentru fiecare paragraf, daca simti ca te ajuta; nu lasa fraze care incep pe o pagina sa se incheie pe alta; fa toate astea si apoi exerseaza, exerseaza si, inca o data, exerseaza, inainte de a citi discursul in fata publicului!
foloseste fonturi mari si lasa spatii generoase intre randuri pentru a putea "fotografia" frazele pe masura ce citesti si a-ti putea desprinde din cand in cand privirea din foi pentu a te uita in ochii publicului in timp ce vorbesti; in spatiile dintre randuri iti poti nota de asemenea, eventual de mana, indicatii "regizorale" privind gesturi cu care ai putea sublinia ceea ce spui; scrisul exclusiv cu majuscule ingreuneaza lectura, asa ca evita-l; fa frazele scurte si incepe un nou paragraf la 1-2 propozitii.; poti, de asemenea, folosi culori diferite pentru fiecare paragraf, daca simti ca te ajuta; nu lasa fraze care incep pe o pagina sa se incheie pe alta; fa toate astea si apoi exerseaza, exerseaza si, inca o data, exerseaza, inainte de a citi discursul in fata publicului!
vineri, 17 august 2012
Nimeni nu e perfect!
Nimeni nu e perfect! Nici tu, nici eu, nici ei, cei din public! Asadar, nu-ti face prea multe griji in legatura cu micile greseli ori omisiuni pe care le vei comite in timpul discursului si, in niciun caz, nu le lasa sa-ti influenteze starea de spirit. Profita de faptul ca publicul nu are la indemana scenariul discursului tau, ca sa-ti poata urmari replicile rand cu rand, cuvant cu cuvant si sa vada unde ai gresit sa ai sarit vreunul. Daca ai omis ceva important si ti-ai amintit ulterior, fa astfel incat sa revii natural la tema respectiva, iar daca ai comis mici greseli, indreapta-le din mers, fara sa faci mare caz.
Singura greseala majora pe care ai putea-o face, ar fi sa te lasi cuprins de panica si, incercand sa iesi la liman, sa comiti erori in lant. Trateaza, deci, situatia cu calm si nu lasa micile greseli sa-ti ruineze intregul discurs!
Singura greseala majora pe care ai putea-o face, ar fi sa te lasi cuprins de panica si, incercand sa iesi la liman, sa comiti erori in lant. Trateaza, deci, situatia cu calm si nu lasa micile greseli sa-ti ruineze intregul discurs!
joi, 16 august 2012
Publicul, cel mai bun aliat
Cata vreme suntem de acord ca publicul este personajul principal al oricarei prezentari, de ce sa nu-i oferim cezarului ce i se cuvine? O poti face aratandu-i ca-ti pasa, raspunzandu-i nevoilor, oferindu-i solutiile care il vor ajuta sa rezolve problemele cu care se confrunta, insa poti merge chiar mai departe, aducandu-l in lumina reflectoarelor si transformandu-l din spectator in personaj. Pentru asta, gaseste momentul potrivit pentru a-i cere unuia sau altuia din participanti sa vina pe scena, alaturi de tine.
Nu-l transforma, insa, in asistentul tau, ci fa tot ce poti pentru a-i pune in valoare calitatile, ajutandu-l sa straluceasca in cele cateva minute in care este in centrul atentiei. In timpul discursului, mentioneaza-le numele si, eventual, citeaza din interventiile lor, lauda-i, fa-i sa se simta bine si chiar premiaza-i pe cei care participa activ la eveniment. Implicand publicul, demonstrandu-i ca-ti pasa sincer ca el sa fie multumit, il vei transforma in cel mai sigur aliat al tau!
Nu-l transforma, insa, in asistentul tau, ci fa tot ce poti pentru a-i pune in valoare calitatile, ajutandu-l sa straluceasca in cele cateva minute in care este in centrul atentiei. In timpul discursului, mentioneaza-le numele si, eventual, citeaza din interventiile lor, lauda-i, fa-i sa se simta bine si chiar premiaza-i pe cei care participa activ la eveniment. Implicand publicul, demonstrandu-i ca-ti pasa sincer ca el sa fie multumit, il vei transforma in cel mai sigur aliat al tau!
marți, 14 august 2012
Ce sa NU!
Ca vorbitor, ai o multime de lucruri de care trebuie sa tii cont, iar ele se impart in doua categorii mari: ce sa faci si ce sa nu. Iata-le pe o parte din acestea din urma:
- Nu citi discursul!
- Nu citi cuvant cu cuvant textele de pe diapozitivele Power Point!
- Nu-ti obosi publicul cu o lista nesfarsita de cifre, date, nume!
- Nu folosi slide-uri incarcate cu informatie!
- Nu exagera cu prezentarile power point!
- Nu divaga de la subiect!
- Nu depasi timpul alocat!
- Nu intra in conflict cu participantii dificili!
- Nu intra in panica daca faci mici greseli!
- Nu spune anecdote inadecvate!
- Nu vorbi monoton!
- Nu folosi prea multe ii-uri si aaa-uri!
- Nu citi discursul!
- Nu citi cuvant cu cuvant textele de pe diapozitivele Power Point!
- Nu-ti obosi publicul cu o lista nesfarsita de cifre, date, nume!
- Nu folosi slide-uri incarcate cu informatie!
- Nu exagera cu prezentarile power point!
- Nu divaga de la subiect!
- Nu depasi timpul alocat!
- Nu intra in conflict cu participantii dificili!
- Nu intra in panica daca faci mici greseli!
- Nu spune anecdote inadecvate!
- Nu vorbi monoton!
- Nu folosi prea multe ii-uri si aaa-uri!
luni, 13 august 2012
De ce se scumpesc preturile?
Chiar si cel mai izbutit discurs poate fi compromis daca vorbitorul nu stapaneste regulile gramaticale. Un singur cuvant gresit, un acord esuat ori un cuvant asezat intr-un context nefericit pot strica tot. Vei pierde nu doar atentia publicului, concentrat de-acum asupra greselilor tale de exprimare, dar si respectul acestuia.
Imaginati-va ca ati asculta un discurs presarat cu citate semnalate prin apostroafe culese din cartea lui Maria in care se vorbeste despre benzi de hoti care adopteaza engleji nemultumiti ca oualele au cam disparut de pe piata si de aceea preturile se scumpesc. Sigur c-as putea sa enumerez inca o multime de asemenea erori care pot dauna grav discursului tau, insa mi-ar place sa cred ca ai inteles deja ca trebuie sa avem mare grija nu doar la ce, ci si la cum vorbim!
Imaginati-va ca ati asculta un discurs presarat cu citate semnalate prin apostroafe culese din cartea lui Maria in care se vorbeste despre benzi de hoti care adopteaza engleji nemultumiti ca oualele au cam disparut de pe piata si de aceea preturile se scumpesc. Sigur c-as putea sa enumerez inca o multime de asemenea erori care pot dauna grav discursului tau, insa mi-ar place sa cred ca ai inteles deja ca trebuie sa avem mare grija nu doar la ce, ci si la cum vorbim!
Pe urmele lui Picasso
In conditiile in care numerosi vorbitori de succes reusesc sa fie memorabili
incalcand regulile, surprinzandu-si publicul, fiind, cu alte cuvinte, originali,
e normal sa-ti pui intrebarea ce rost are sa-ti pierzi timpul invatand cum se
pregateste un discurs, care e structura acestuia, cum trebuie sustinut s.a.m.d.
? La prima vedere, raspunsul ar fi ca nu exista niciun motiv sa te
complici cu toate astea, cand ai putea trece direct la fapte, sustinand
discursuri fara a tine cont de nicio regula!
In realitate, lucrurile nu sunt atat de simple, iar cei care ridica salile in picioare incalcand regulile, reusesc sa faca asta abia dupa ce le-au invatat si exersat de nenumarate ori.
Brancusi, inainte de a revolutiona sculptura, i-a studiat temeinic pe clasici, la Scoala de Bellearte din Bucuresti si la Școala Națională Superioară de Arte Frumoase din Paris. Picasso, inainte de a deschide o noua epoca in pictura, calcand in picioare orice regula de pana la el, a studiat ani de zile operele si tehnicile vechilor pictori la Școala de Arte Frumoase din Barcelona și la Academia de Pictură din Madrid. Iar exemplele ar putea continua, demonstrand ca, pentru a avea succes incalcand regulile, trebuie, mai intai , sa le cunosti!
In realitate, lucrurile nu sunt atat de simple, iar cei care ridica salile in picioare incalcand regulile, reusesc sa faca asta abia dupa ce le-au invatat si exersat de nenumarate ori.
Brancusi, inainte de a revolutiona sculptura, i-a studiat temeinic pe clasici, la Scoala de Bellearte din Bucuresti si la Școala Națională Superioară de Arte Frumoase din Paris. Picasso, inainte de a deschide o noua epoca in pictura, calcand in picioare orice regula de pana la el, a studiat ani de zile operele si tehnicile vechilor pictori la Școala de Arte Frumoase din Barcelona și la Academia de Pictură din Madrid. Iar exemplele ar putea continua, demonstrand ca, pentru a avea succes incalcand regulile, trebuie, mai intai , sa le cunosti!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)