sâmbătă, 31 martie 2012

Zambeste! Chiar azi va fi mai... bine!

Zambiti cand vorbiti! Exista argumente practice, precum acela ca zambetul ar intari sistemul imunitar sau ca antreneaza muschii obrazului, ajutandu-va astfel sa intarziati aparitia ridurilor... dar astea nu-nseamna nimic pe langa ce veti obtine de la cei din fata voastra in schimbul unui zambet sincer: nu doar ca zambetul va va fi restituit multiplicat, dar veti dobandi in schimbul lui, pe langa simpatia cu care audienta va va rasplati neconditionat, si o atentie sporita a celor din public.
Veti fi acceptat ca de-al lor si veti lucra impreuna, veti fi membrii aceleiasi echipe, care au acelasi obiectiv, aceeasi destinatie si acelasi drum. Iar zambetul, potrivit unui umorist, e ca ştergătorul de parbriz: nu opreşte ploaia, dar iţi permite să îţi vezi de drum! Calatorie placuta!

joi, 29 martie 2012

Uneori e bine sa taci!

1. Dupa ce enunti ceva important! Vei marca astfel mai eficient mesajul transmis, subliniind importanta sa tocmai prin momentul de tacere care urmeaza enuntului. 2. Dupa ce spui ceva amuzant! De ce ai trece in fuga peste un astfel de moment, in loc sa-i lasi pe cei din fata ta sa se bucure, sa zambeasca ori chiar sa rada in hohote?
3. Cand adresezi o intrebare, fie ea si retorica! Sigur, daca astepti un raspuns, e normal sa faci o pauza. Totusi, ea e binevenita si cand lansezi o intrebare retorica. Lasa-le celor din public ocazia de a-si pune la randul lor, in gand, intrebarea, si de a raspunde fiecare. Probabil ca, daca esti in asentimentul lor, ii vei vedea dand din cap aprobator, semn ca in cele cateva momente de liniste au avut un dialog interior iar raspunsul lor la intrebarea pe care ai lansat-o e cel pe care ai contat.

miercuri, 28 martie 2012

Discursul perfect

Publicul este doar unul din elementele care determina forma si continutul discursului, fiind important sa stii cui te adresezi pentru a fi convingator si a te face inteles. Scopul discursului este, insa, la fel de important. Daca ti-ai propus ca prin expunerea ta sa clarifici o tema, ca la o lectie la scoala, te vei concentra asupra acestui aspect si vei aborda subiectul dintr-o perspectiva care sa-l faca accesibil publicului in fata caruia te afli. Daca scopul discursului este, insa, ca in cazul unuia electoral, sa impresioneze si sa convinga, vei avea o alta abordare si un alt ton, apeland la emotiile audientei mai mult decat in primul caz.
Exista discursuri care isi propun sa mobilizeze grupul caruia i se vorbeste si care, prin ton si mesaj, incearca sa-i motiveze pe membrii acestuia, folosindu-se atat de emotii cat si de argumente, si exista , de asemenea, discursuri care vor doar sa amuze, sa relaxeze audienta, sa ii faca pe cei din public sa zambeasca si sa uite de grijile cotidiene. Fiecare din aceste discursuri are specificul lui, insa discursul perfect va avea cate ceva din fiecare, reusind si sa clarifice tema abordata si sa impresioneze audienta, sa o motiveze si s-o determine sa treaca la fapte, izbutind totodata sa fie, macar in anumite momente, amuzant.

marți, 27 martie 2012

Vorbeste-le pe limba lor!

Asa cum te imbraci diferit in functie de ocazie, la fel trebuie sa-ti adaptezi si limbajul discursului la imprejurarile, publicul si tema abordate. Nu te vei duce in frac la golf si nici in costum de baie la un interviu de angajare! Atunci, de ce te-ai duce sa le vorbesti in termeni academici unor fermieri sau, dimpotriva, sa le vorbesti unor oameni de afaceri in aceiasi termeni in care ai face-o daca te-ai adresa membrilor unei galerii de fotbal?
Cei din fata ta trebuie sa gaseasca in discursul tau termeni familiari, care sa-i faca sa se simta confortabil si sa inteleaga mai usor conceptele pe care le prezinti, sa le dea incredere ca stii care sunt problemele lor si vrei sa ii ajuti. Adaptandu-ti discursul publicului, ii demonstrezi ca-l respecti si ca te intereseaza, ca esti preocupat sa raspunzi asteptarior sale si ca meriti atentia lui! In plus, procedand astfel, te vei asigura ca mesajul tau va fi inteles si discursul tau n-a fost o pierdere de vreme, cum s-ar fi putut intampla daca nu le-ai fi vorbit "pe limba lor" celor din fata ta.

Ai reusit? Continua! N-ai reusit? Continua!!

Discursul in 4 timpi

Timpul 1: Capteaza-le atentia! printr-o introducere surprinzatoare, incitanta, amuzanta, persuasiva... intr-un cuvant: captivanta! Timpul 2: Castiga-le increderea! Demonstreaza-le ca esti o persoana capabila sa le ofere informatie valoroasa, gratie experientei si pregatirii tale, preocuparii tale pentru subiectul abordat si convinge-i ca esti atent la nevoile lor, ca vrei sa oferi raspunsuri intrebarilor care le stau pe buze.
Timpul 3: Enunta datele! Fa-o captivant si convingator, ofera-le informatie valoroasa si inedita, ambalata in povesti si exemple, interactionand cu publicul si adaptandu-te lui. Timpul 4: Motiveaza-i! Recapitulati informatia asimilata, fixati-o, dar, mai ales, cautati impreuna solutii de a o pune in practica! Asta-i tot! :)

luni, 26 martie 2012

Copacul cu bani

Imaginati-va cuvintele ca pe niste bancnote, cu care puteti cumpara atentia publicului, simpatia acestuia, aplauzele sale la finalul unui discurs de succes. Pentru a le putea cheltui, insa, trebuie sa le aveti in portofel, cat mai multe, astfel incat niciodata sa nu ramaneti in pana de cuvinte, in situatia de a nu mai putea imbraca in vesminte adecvate mesajul vostru. Nici n-ar trebui sa se intample asta, cata vreme sunt asa de usor de obtinut, n-ai nevoie nici macar de buletin ca sa faci vreun credit, e indeajuns sa iei un dictionar si vei gasi in el mii de cuvinte, cat sa inveti o viata intreaga. Tot ce ai de facut, fiind sa le aduni...
ca si cum ai avea un copac cu banuti din care oricat ai culege ramurile ii raman la fel de incarcate. Odata culese, insa, aveti mare grija de ele, de cuvinte! La fel cum vi se poate intampla cu o bancnota uzata, facuta ferfenita, sa nu va fie primita, la fel si cuvintele voastre, daca nu sunt articulate cum trebuie, daca nu sunt rostite pe tonul potrivit, la volumul adecvat si in circumstantele nimerite, nu vor ajunge unde vreti si nu veti obtine ce va doriti. Folosite atent, insa, va vor deschide multe usi!