luni, 7 mai 2012

Actor sau vorbitor?

Vorbitul in public si actoria au multe in comun... nu doar publicul! Statutul vorbitorului, pozitia acestuia in lumina reflectoarelor, emotiile acestuia... pe toate le incearca si actorii. Si ei au un text de invatat, asa cum vorbitorul trebuie sa stie ce le va spune celor din public. Si unii si altii trebuie sa tina cont de imagine, sa intre in rolul unui personaj si sa le transmita celor din sala un mesaj inteligibil, captivant, memorabil. Dictia, vocea, gesturile, sunt la fel de importante si pentru unii si pentru ceilalti.
La fel, scenariul, decorul, recuzita. In loc de sufleor, vorbitorul are notitele, asezate undeva la indemana. Reactia publicului este esentiala si pentru unii si pentru ceilalti, de te intrebi daca exista, oare, vreo diferenta intre actor si vobitor... Probabil, doar aceea ca vorbitorul este si regizor si scenarist si actor, toate in acelasi timp!

duminică, 6 mai 2012

Reguli simple

Usor de utilizat si avand in plus avantajul ca poate fi mutat simplu dintr-un loc in altul, flipchartul este folosit de numerosi vorbitori pentru a sublinia ideile principale sau a nota ideile participantilor. Multa lume apreciaza de asemenea ca, avand ideile notate in timpul prezentarii pe flipchart, poti reveni la ele la un moment dat pentru a le reevalua sau repeta cu publicul si ca, de asemenea, le poti folosi la final, ca un jurnal al prezentarii. Pentru a profita , insa , din plin de toate aceste avantaje, trebuie sa respecti cateva reguli simple, precum sa te asiguri ca ai hartie destula si markerele au cerneala suficienta, ca scrii dintr-o pozitie laterala, astfel incat sa nu acoperi flipchartul, dar nici sa nu le intorci spatele participantilor.
Poti folosi mai multe culori (pe cele luminoase pentru a sublinia anumite idei, pe celelalte pentru a nota chiar ideile), litere mari, care sa poata fi vazute si de cei mai indepartati participanti, fara prea mult text pe pagina si folosind prescurtari oricand e posibil acest lucru. Le poti cere, de altfel, participantilor sa-ti sugereze varianta concisa a ideii care trebuie transcrisa pe foaie si e indicat ca, inainte de a nota ideile acestora, sa te asiguri ca ai inteles exact sensul acestora, astfel incat ceea ce notezi sa le reflecte fidel. Foloseste marcatori - daca pe pagina sunt doar cateva idei - sau numere, daca lista este prea lunga. Dupa discurs, nu arunca foile, numeroteaza-le, ruleaza-le, dateaza-le si pastreaza-le, pentru a putea revedea ulterior evolutia prezentarii!

sâmbătă, 5 mai 2012

Intelegi?

Probabil ca ati auzit anecdota cu trainerul care se dadea cu capul de flipchart strigand disperat: Nu inteleg, nu inteleg! si alt trainer, incercand sa-l linisteasca, spunandu-i: Stai, opreste-te, ca-ti explic eu! La care, primul, la fel de disperat, striga: De explicat, stiu si eu!!... dar nu inteleg, nu inteleg!! :)) Trist, dar exista si situatii ca asta, in care vorbitorul nu stie exact despre ce vorbeste, dar continua sa o faca. E greu de crezut, insa, ca un astfel de vorbitor va avea si succes. Poate va duce pana la capat prezentarea, poate va reusi sa-i pacaleasca pe unii dintre participanti, poate va reusi vreodata chiar sa-i prosteasca pe toti... dar proverbul cu ulciorul care nu merge de prea multe ori la apa e inca valabil, sa stiti!
La fel ca si acela ca poti sa-i prostesti pe toti o data, sau pe cativa mereu, dar nimeni nu va reusi sa-i prosteasca pe toti tot timpul! Asa ca nu va bazati prea mult pe talentul vostru de a lega cuvintele si aprofundati subiectul inainte de a vorbi despre el. Pregatiti-va minutios discursul, cereti ajutorul specialistilor, daca nu sunteti voi insiva asa ceva, asigurati-va ca stiti despre ce vorbiti si ca puteti raspunde intrebarilor celor ce vor dori detalii suplimentare, si abia apoi luati cuvantul. Nu de alta, dar e mai bine sa te dai cu capul de flipchart inainte, decat dupa discurs.

vineri, 4 mai 2012

Ce le spui?

Chiar si vorbitorii cu experienta, capabili sa parcurga fara emotii un discurs cu o structura arborescenta, vor prefera de multe ori schema clasica a speech-ului, cea pe care ati invatat-o la primele lectii de literatura: introducere, cuprins si incheiere. Introducerea va va da ocazia sa va prezentati, sa anuntati tema si eventual ideile principale ale prezentarii, in cuprins veti intra in detalii, explicand, argumentand, oferind exemple, iar in incheiere veti recapitula informatia livrata pentru a va asigura ca mesajul vostru a ajuns corect la public.
Mai clar, structura poate fi concentrata in formula: 1. "Spune-le ce o sa le spui!", 2. "Spune-le!" si 3. "Spune-le ce le-ai spus!" In consecinta, introducerea trebuie sa fie captivanta, cuprinsul - consistent, iar incheierea memorabila! Simplu, nu-i asa?

joi, 3 mai 2012

Scurt si la obiect!

Timpul este pretios! si al tau, si al publicului, asa ca ai mare grija cum il cheltuiesti. Incearca sa fii eficient si sa te rezumi la lucrurile esentiale atunci cand iti concepi si apoi cand iti prezinti discursul. Cuvantul cheie, in cazul asta, este SIMPLU. Structureaza-ti discursul simplu, rezuma-te la ideile principale. E normal ca pe parcursul pregatirii temei sa descoperi o multime de informatii interesante. Tine-le bine, dar nu te repezi sa le folosesti pe toate. Analizeaza-le, cere si parerea altora, si alege-le pe cele cateva cu adevarat importante. Presupunem ca ai depasit faza cand, elev fiind, te straduiai sa scrii la lucrare cat mai multe pagini, doar o vei impresiona pe profesoara.
Concentreaza-te la lucrurile importante si, indiferent cat de complexe sunt, gaseste o formula simpla de a le prezenta, astfel incat si un copil sa fie capabil sa priceapa si sa retina esentialul. Foloseste cuvinte pe care publicul sa le inteleaga, altminteri ii vei pierde pe participanti pe traseu. Slide-urile trebuie la randul lor sa fie cat mai simple, sa contina doar o idee sau un cuvant cheie, eventual insotit de o imagine elocventa. Fii scurt si la obiect, ofera-le un discurs construit logic si cu informatie interesanta si poti fi sigur ca participantii nu se vor plictisi. Iar daca mai adaugi cateva ingrediente (entuziasm, suspans, recuzita etc) vei obtine chiar mai mult de atat!

miercuri, 2 mai 2012

Extemporal

Lucrare de control in epoca de piatra. Inarmati cu dalti confectionate manual si topoare de la Bricostore, copiii scriu, concentrati, cand... se aude un urlet ca de fiara preistorica ranita!! Profesorul reactioneaza prompt: Fred, ce-ai patit? Plangand, acesta raspunde: Mi-a cazut copiuta pe picior!...
Intre timp, am mai evoluat si s-a inventat si hartia, astfel ca pentru notitele pe care va veti insemna ideile principlale ale discursului nu e nevoie sa luati roaba cu voi. Notitele, insa, ar fi bine sa le aveti la voi, inainte de orice altceva pentru ca va vor da mai multa incredere, va vor conferi siguranta ca, daca se intampla sa aveti un moment de blocaj, va puteti arunca privirile in ele. Nu e cazul sa aveti tot discursul pe hartie, dar cateva cuvinte cheie, ideile principale, va vor fi de folos in anumite momente. Asezati-le la indemana, eventual astfel incat sa va puteti arunca privirea discret in ele si vedeti-va de discurs, folosindu-le precum indicatoarele de pe un traseu turistic, care iti spun din cand in cand ca esti pe directia buna si cat mai ai pana la destinatie. Cata vreme sunteti pe traseul corect, veti fi in siguranta si voi si publicul!

marți, 1 mai 2012

Tips & tricks pentru o vanatoare eficienta

O fi fost cuvantul la inceput, insa primele tentative de a transmite in alt mod decat oral un mesaj s-au concretizat in imagini, fie ca ne referim la hieroglife fie, inaintea acestora, la picturile rupestre. In ce le priveste pe acestea din urma, e posibil ca ele sa se fi nascut din nevoia de a se manifesta a artistului care salasluia in sufletul omului pesterilor, dar mai logic pare sa fi fost vorba de ceva practic...
Imi pot imagina, de pilda, un curs practic pentru vanatori, in care trainerul folosea, pe post de slide-uri, imaginile desenate de el insusi, indicandu-le participantilor caracteristicile vanatului si tricks-urile pentru capturarea acestuia. Ori un curs de crestere a bizonilor domestici sau de tehnica negocierii cu triburile din proximitate... :)) O fi fost sau nu asa, ceea ce conteaza este ca imaginile pot fi de mare ajutor, iar daca omul pesterilor a simtit nevoia sa le foloseasca, de ce ne-am feri noi s-o facem? Folositi-le!